Scroll To Top
 
 
 

 

 

Coach/Mentor

Vill du bli modell?

Då ska du veta om från början att det kräver framåtanda, strategier och mycket hårt slit - konkurrensen är stenhård och bara ett fåtal har yrket som heltidssyssla. Det finns fler jobb för kvinnor än för män, de flesta gör tillfälliga inhopp. Du som vill bli fotomodell bör veta att det är bäst att ha en bra utbildning att falla tillbaka på.

Tidigare var det ett klassiskt modellutseende som gällde. Nu är modeller med "karaktär" populära och då kan stor näsa, fräknar etc. vara det man frågar efter. Hur man lyckas som modell beror till stor del på personliga egenskaper och utseendet. Branschen är trendkänslig.

Känner du dig osäker?

Då kanske det kan vara bra att ha ett bollplank, någon som hjälper dig med måsten som strategier och rätt portfolio. Under förutsättning att personkemin stämmer, så kan vi vara ett stöd och även en draghjälp i en tuff bransch. Låt oss diskutera hur du kan få stöd och matchas.

Det finns ett antal olika sorters modeller och kraven är olika angående längd, vikt och mått.

Vilken typ är du och vad vill du satsa på ?

 

Fotomodeller (fashionmodell) med ofta långa arbetsdagar som innehåller många klädbyten och omsminkningar. Eftersom fotomodellen med säkerhet kommer att modella för kläder så är det samma krav som för en mannekäng, vilket i sig kan förklaras med att provkollektionerna ligger i storlek 36/38 för kvinnor (Europa storlekar) och storlek 48-52 för män. Är man för kort eller lång passar man inte i kläderna. Modellbranschen strävar också efter att alla skall vara ungefär lika långa, både på bild och på visningar.

 

Se uppgifterna som riktmått.
För tjejer:
Längd: 170-182 cm
Byst: 90 cm
Midja: 60 cm
Höft: 90 cm
För killar:
Längd: 180-190 cm
Proportionerlig kropp

 

Som tjej bör vara minst 13 år och inte mer än 23 när man börjar. Det är förekommande att modellagenturer kräver att man är 16 år. Som kille brukar det vara 16 år eller äldre.
Är man under 18 år behöver man sina föräldrars/målsmans tillstånd. Gällande betalning måste också målsman skriva under en arbetsorder.

Är man över 21 år som tjej och över 30 år som killmodell är det mycket svårare men inte alls omöjligt.

 

Lite slarvigt så kan man bryta ner fotomodell/Mannekäng till undergrupper:

 

Fotomodell/Fashion-Mode

  • Fashion Editorial Model: Vogue, Cosmopolitan etc. Magasinsmodell

  • Fashion Runway Model: Kläddesigners visar sina senaste kollektioner

  • Fashion Catalog Model: Katalogmodeller - kläder

  • Fashion Print Model: Annonsmodeller

  • Fashion Show Room Model: Modeller för köpare i kläd-designers visningsrum.

  • Fashion Lingerie Model: Modeller för underkläder. Kräver fin hudfärg.

  • Fashion Bathing Suit Model: Modeller för badmode. Kräver god fysik och fin hudfärg.

    Modellerna i allmänhet är kurvigare än modemodeller med accentuerade men inte alltför muskulösa kroppar.  Badklädesmodeller kan visas i reklam för någon typ av strand eller Resort, solskyddsprodukter, badklädeskataloger.

  • Fashion Fitness Model: Modeller för varumärken inom sport, hälsa och fitness.

  • Fashion Fit Model: Modeller som har perfekt passning för en given klädstorlek. Textilfabrikatörer anlitar dessa modeller för att ta fram mönster och design.

Mannekängmodell, de modeller som är Mannekänger måste öva in speciella rörelsemönster för scenen - catwalken.

 

Andra typer av modelljobb:

 

Glamourmodell, modelljobb med en lekfull sexuellt överton. Glamour kan innehålla underkläder och badkläder. Det kan vara allt från Pin-up bilder till kalenderjobb för däckstillverkare och populära ”light” herrtidningar. Glamour modellerna har normalt kurviga figurer och vackra ansikten.

 

Commercial Model - för allt det som inte är fashion eller Glamour:
Som t ex Peoplemodell, Hårmodell, Kropps Modell, osv - där finns inga särskilda ålderskrav.
Beroende på vilken typ av modell du är så kan din karriär sträcka sig till du är mellan 30-35 år. Män stannar generellt lite längre i branschen. Dessutom så finns det t.o.m agenturer som söker äldre modeller.

 

Alternativ modell, alla modeller som har en punk eller gotiska utseende

 

Barnmodell, barnet brukar vara över 2 år och upp till 10 år, väluppfostrat och inte rädd för främlingar samt kunna ta lite regi. När det gäller utseendet är det en fråga om vad som för tillfället är efterfrågat av kunderna.

 

Erotik/Nakenmodell, naken avbildning som är konstnärlig, men med ett sexuellt tema. Inte pornografiskt.

 

Hårmodeller, har vackert friskt hår. De används för annonser av hårprodukter och för att visa olika frisyrer i hårtidningar eller på hårutställningar. Frisörer och frisörelever behöver ofta hårmodeller. Hårmodeller finns till för frisörerna och elevernas skull, så att de kan träna på olika färg- och klipptekniker. Som hårmodell är det därför viktigt att vara öppen för de nya förslag och förändringar som kan inträffa.

 

Konstnärsmodell / Krokimodell / Nakenmodell - modeller som poserar nakna för fotografer, målare, skulptörer, konstskolor och liknande kallas för konstnärsmodell eller nakenmodell. Modellen poserar naken för att skapa konst.

 

Kroppsmodeller, (modeller specialiserade på delar av sin kropp),

Vanlig uppdelning är Hår, Händer, Fötter, Stjärt, Ben, Arm, Läppar, Ögon osv.

T.ex. benmodeller har långa välformade ben. som kan användas i reklam för strumpbyxor.
Handmodeller har långa graciösa händer och oklanderlig naglar. De används i smyckes- annonser eller för andra bilder som kräver ett par fotograferade händer.

Målgrupper och klienter kan vara Skoindustrin, Kosmetikaindustrin, Klocktillverkare etc.

 

Livsstilsmodell, när en modell beskriver en distinkt del av livet, från en student i reklam för en skola till ett äldre par som ska på en bussresa i Europa. Livsstilsmodellerna är i allmänhet attraktiva versioner av stereotypen.

 

Reklammodell ( peoplemodell), kan i stort sett vara vem som helst mellan 0 och 100 år, utan krav på vikt, längd, ålder etc. Agenturerna söker alla slags människor, som barn, pensionärer, mulliga människor och människor med olika nationaliteter. Modellsyftet är att driva på efterfrågan för en produkt eller varumärke. Det kan vara alltifrån att representera ett företag på en mässa för att dela ut prover i ett köpcentrum eller ge sken av att vara en förtjust kund på en bar (på uppdrag av ett alkohol märke). Man måste vara mycket utåtriktad och har en stor personlighet, även värdinnejobb är vanligt.

 

Temamodell (Corporate models), skildrar läkare, sjuksköterskor, chefer och andra affärsmän i broschyrer, annonser och årsredovisningar.

 

Webmodell, en kvalitativ kund använder en agentbyrå, alternativt en direktkontakt med en manager när man vill hyra en modell för ett arbete. Internet kan användas som ett nätverk och verktyg för amatörmodeller och fotografer att träffas och tillsammans utveckla sitt hantverk.

Naturligtvis så är ditt mål att tjäna pengar på ditt modellande, självklart.

Men var inte "blåögd" utan se sanningen i vitögat, så ökar dina chanser och samtidigt så minskar risken för att du ska bli besviken.

 

Kort sagt är chanserna att bli toppmodell och leva på inkomsten väldigt små. Att få ett modelluppdrag är däremot ingen omöjlighet alls. Det beror självklart på hur du ser ut, att kunna presentera dig på ett bra sätt, hur hårt du jobbar och lite tur. Du kan öka dina chanser genom att skaffa en riktigt bra portfolio, lära dig att posera framför kameran och ha mycket tålamod.


De flesta modeller tjänar inte tillräckligt för att kunna leva på det och oftast tar det lång tid att få uppdrag, men vissa lyckas komma längre och få ett eller flera bra kontrakt med olika företag som betalar väldigt bra. En mannekängmodell har oftast bara välbetalda uppdrag i några år innan de räknas som för gamla.
Peoplemodell kan man vara hela livet men det skiljer mycket på vad man får betalt. Oftast rör det sig om reklamjobb som ger några tusen kronor per tillfälle.

 

Arbetsmarknaden för konstnärsmodeller är relativt konstant. De flesta gör tillfälliga inhopp. Då och då anlitas konstnärsmodeller i reklam-sammanhang, dels för att de ställer upp på att vara nakna och dels för att de ofta är billigare än fotomodeller.

 

Den viktigaste insikten är förmodligen att det finns väldigt många "därute" som vill tjäna pengar på dig - det ingår i sakens natur om du är etablerad, om du inte är det ... håll i plånboken. Betala ALDRIG för att komma med en sk. agentur. Ingen seriös agentur tar betalt av modeller i förskott. Agenturer skall tjäna sina pengar på provision, som tas ut när modellen arbetar.

 

Man får vara beredd på att börja med gratisjobb. I bästa fall kanske man får några produkter eller kläder. Så småningom börjar man givetvis ta betalt. Som ny kan man väl kanske räkna med 2-3000:- för 4 - 6 timmars arbete. Det är dock väldigt varierande och långt kvar till de summor som du säkert drömmer om.

 

Medianlönen (internationellt) för nya oerfarna modeller är endast några hundra per timme i bästa fall. Erfarna modeller kan tjäna 1500 till 3500 per timme. Vanligt är att man ger 15% till 25% av vinsten till agenten eller managern. De mest kända modellerna tjänar 10 000-tals kronor per timme. Kostnader för resor, transporter, mat, hotell, etc. dras av från modellens lön. Kontrakt för supermodeller, gällande större kosmetiska varumärken ligger i allmänhet mellan en halv miljon till ca 10 miljoner per år, beroende på hur känd man är och exklusivitet, samt mängden dagar modellen jobbar.

Manliga modeller tjänar mindre än kvinnliga modeller. Exklusiva parfymer och exklusiva designers reklamkampanjer är de mest lukrativa. De högsta betalda manliga modellerna kan tjäna upp till 7-8 miljoner per år. 

Agera & Affärsmässighet

Det är viktigt att du greppar att du inte kommer inte att anlitas för att vara dig själv – det är inget personligt - men ingen bryr sig om vad du vill, vad din favoritfärg är, hur du gillar att klä sig, hur du vill ha ditt hår - det är inte vad de betalar dig för. Du får betalt för att agera (skildra) ett varumärke i en annons eller produkter. Det är osannolikt att du kommer att anlitas för att helt enkelt vara dig själv och titta in i kameran och le - det är inte vad du ser i reklaminslag.

 

Modeller är skådespelerskor. När du ser en modell i en annons en katalog, en annons, etc. - du ser inte hennes eller hans namn. Modellen porträtterar en karaktär. Tro inte att du är magiskt som modell och att kameran älskar dig - allt handlar om lärdom och hårt arbete... i tuff konkurrens. Lektioner och kurser kan vara till stor hjälp för att lära dig hur man uttrycker känslor och skildra karaktärer framför kameran. Du måste helt enkelt kunna agera och gestalta på kommando.

 

Din modellportolio är det viktigaste synbara verktyget du har att åstadkomma i den här branschen. Det är ditt marknadsföringsverktyg. Det är med hjälp av denna CV som du visar modellagenturer och potentiella kunder att du har möjlighet att agera och skildra det som de behöver för sin kampanj.

 

Portfoion bör fyllas med fotografier som ser ut som om de har publicerats. Du vill att folk ska tro att bilderna i boken har använts i en kommersiell annons eller i ett modemagasin - i alla fall att de skulle ha platsat där. Det kan också vara lämpligt att ha några kompletterande bilder, där du är vanlig, så att de ser skillnaden och på så sätt får upp ögonen för potentialen (de kommer alltid att ha egna ingångsvinklar).

 

Om du blir tillfrågad, vara ärlig. Men du vill imponera på folk med bilder som ser ut så nära den äkta varan som möjligt och inte bara visar hur attraktiv du är - men definitivt hur mycket personlighet du har.

 

Affärsmässighet, det är så ålders- och erfarenhets relaterat och därmed så svårt och kanske därför en god idé att ha en manager eller i alla fall en rådgivare. Men oavsett vem du pratar med och förlitar dig på så är det alltid du som står som ansvarig för dig själv.

Att vara affärsmässig är det absolut viktigaste, det spelar ingen roll om man har världens bästa utseende och kan agera om man inte förstår att det handlar om affärer-pengar.

 

Förstå några grundläggande fakta. Om en Agentur kontrakterar dig, samtycker de till en affärsrelation där de kommer att investera tid och pengar utan att tjäna ett öre tills du börjar arbeta och drar in pengar.

De kommer inte att anställa dig, du måste se dig som ett företag (även om du inte har registrerat), du måste se dig som ett varumärke som ska vårdas och uppbearbetas.
Del av tid tid eller heltid är detsamma. Det innebär också att du är den person som är ytterst ansvarig för att hitta arbete. Agenturerna är underleverantörer för att hjälpa dig hitta arbete.

 

Oavsett vilken typ av modell som du vill vara och vilken ålder du har - en Agentur/Modellbyrå letar efter en bra affärspartner. En person som kommer att dyka upp i tid, klä sig rätt, följer anvisningarna till punkt och pricka, har rätt verktyg för att marknadsföra sig (portfolio).
Inse att modellarbete är mycket långt ifrån bara utseende -det är givet att om du går in denna industri så har du ett attraktivt utseende - det är resten som gör skillnad, i stark konkurrens.
Vad som krävs för "att bli den" är personlighet och förmågan att agera och smart affärsmässighet. Som ett litet exempel så måste du ha en gångbar E-post adress, dvs. ditt namn (varumärke). Det håller inte att ha en hotmail med Gallimatias.

 

Varje framgångsrik person från näringslivet förbereder sig inför möten och förhandlingar genom att förutse hinder och förbereda dem. Och inse att du är en handelsvara.

Ha en realistisk syn på de möjligheter som väntar dig som en modell och de hinder som du möter i att uppnå dina mål i den här branschen.

 

Gör listor!

Lista saker om ditt utseende som du uppfattar kan komma i vägen för den typ av modell som du vill vara. Lista styrkor och svagheter (kan vara vikt, längd, snett leende kontra perfekt tandrad osv.) Glöm inte faktorer utanför din egen fysik och möjlighet till träning, såsom boende ort etc.

En reklamkampanj kostar otroliga summor och de som hyr in en modell arbetar med riskoptimering. Det betyder i klartext att om man inte bor i närheten av händelsernas centrum så kan man vara en kostnadsrisk. Resor kostar, tar tid och kan fördröjas - det kostar och påverkar vem dom väljer. Alla vet att merparten av modeller inte lever enkom av modellarbete, hemmaförhållande kan påverka urvalet - om man jobbar, studerar, har barn - då är det viktigt för uppdragsgivaren att känna trygghet och säkerhet i att man inte har problem med inställelsetiden och långa arbetspass.

Gör listor med + & - , den kommer att hjälpa dig att ringa in vilken typ av modelljobb som är möjliga att uppnå. De hjälper dig också att identifiera och eliminera hinder.

 

Glöm inte att prata med någon utomstående med erfarenhet i branschen, som du stämmer av listorna med.

 

Fysiska hinder Livsstils hinder
Ur mitt perspektiv Ur mitt perspektiv
Ur bransch perspektiv Ur bransch perspektiv

 

Ta inte kontakt med byrån via deras webbplats bara för att de ber dig att göra det. Den bästa metoden är via vanlig post.Skicka ett kort brev tillsammans med en sammanställning av din CV - och gör en uppföljning inom kort. Gör en research i förväg och se till att dina bilder representerar den marknad som du försöker att arbeta i.

Om du går på en öppen inbjudan - kom inte en kvart innan det det slutar. Var där minst en timme före slutet. Mötena är ansträngande för agenterna. Vid slutet är de trötta och redo att åka hem för dagen. Du vill inte göra ditt första intryck under dessa förhållanden.


Du vill de ska se dig, inte din smak.
 En enkel enfärgad blus eller tröja är bäst. Använd klänning byxor eller attraktiva jeans. Inga mini kjolar, rivna eller bleka jeans, Absolut inga FASHION uttalanden!

 

Använd makeup - men inte för mycket. För mycket mascara och lösögonfransar hör hemma på gatan. Ditt hår bör vara fixat - rent och fylligt.

Du kan ha klackar, men håll dem på kort till medellång höjd - inga high heals - de kommer bara att tro att du ljuger om din längd.

När du anländer kommer du att träffa en massa "modeller" med mini-kjolar och för mycket makeup och lösögonfransar. Lugn- du kommer att märkas. Byrån skrattar åt de andra.

Som modell - bedöms du för din modekänsla. Du vill att byråns personal ska se dig och inte vad du bär. De flesta agenter är kvinnor och det första som en kvinna kommer att titta på är dina smycken eller din smak för mode. Du kommer att bedömas på dina smycken eller ditt klädval i stället för din potential som en modell. Se till att de ser dig och bara dig, lämna glittret hemma.

Agenten kommer att avgöra under de första 30 sekunderna om de gillar ditt utseende eller ej.

Du måste imponera på dem med hur du presenterar dig själv. Sitt rakt i stolen, le och göra massor av ögonkontakt. Tala tydligt och berätta INTE din livshistoria. Tror du verkligen att de bryr sig? Ignorera inte den person som talar till dig, se till att anteckna viktig information.


Fråga aldrig om betalningens storlek - det är ett initialt kardinalfel.

Ställ frågor som får dig att verka intelligent och företagsam.

Om en agent säger något till dig, så förväntar de sig att du förstår det och minns det. Det är ingen skam att be någon att repetera eller att förklara det. De förstår att du är ny i branschen. Vad du än gör - gå inte ut från kontoret utan att förstå något som de har förklarat för dig. Det är garanterat ett misstag som straffar sig.

Det spelar ingen roll om de älskar dig eller hatar dig, de flesta är bra på att ge konstruktiv feedback. Så oavsett resultatet av ditt möte - be om input om vad du kan göra för att förbättra din portfolio, ditt utseende, din generella presentation. Allt som de tycker kan bidra till att göra dig mer marknadsmässig. Då är du väl rustad för nåsta gång hos nåsta byrå. Genom lärdom vinner man. Om du inte ber om feedback som du har helt slösat bort din tid.

 

Och glöm inte vad vi sa! Kom i tid, i god tid!

 

   

 

 

 

   

« Tillbaka till Modellfotografering - Index